Czyszczenie i wypalanie filtrów DPF (Diesel Particulate Filter) oraz FAP (Filtre à Particules) to istotne procesy konserwacyjne, które pomagają utrzymać sprawność i wydajność silnika Diesla oraz redukują emisję szkodliwych cząstek stałych do atmosfery. Filtry te służą do wychwytywania cząstek sadzy powstających podczas spalania paliwa, co jest szczególnie ważne dla ochrony środowiska. Z biegiem czasu filtry te mogą się zatykać, co wymaga odpowiednich działań w celu ich oczyszczenia.
Filtr cząstek stałych stosowany w silnikach Diesla, który zatrzymuje szkodliwe cząstki sadzy. Znajduje się w układzie wydechowym pojazdu i pomaga zmniejszyć emisję zanieczyszczeń.
Jest podobnym rozwiązaniem do DPF, stosowanym głównie w pojazdach francuskich marek, takich jak Peugeot i Citroën. Filtr FAP, w odróżnieniu od DPF, wykorzystuje dodatek płynu katalitycznego (cerium), który obniża temperaturę potrzebną do spalania sadzy.
Filtry DPF i FAP wymagają regularnego oczyszczania poprzez proces nazywany regeneracją. Regeneracja odbywa się na dwa sposoby:
Zachodzi podczas normalnej jazdy, zwłaszcza na autostradach i przy wyższych prędkościach, gdy temperatura spalin osiąga około 600°C. W takiej temperaturze sadza w filtrze spala się automatycznie, co pozwala na oczyszczenie filtra bez interwencji kierowcy.
Jeśli temperatura spalin nie osiąga wystarczająco wysokiego poziomu (np. podczas częstych krótkich tras w mieście), komputer pokładowy może zainicjować regenerację aktywną. Polega ona na zwiększeniu temperatury w układzie wydechowym poprzez wtrysk dodatkowego paliwa, co powoduje wypalenie nagromadzonej sadzy.
Gdy filtr DPF/FAP zostanie zbyt mocno zatkany sadzą, może być konieczne jego ręczne czyszczenie. Istnieje kilka metod czyszczenia:
Polega na zastosowaniu specjalistycznych preparatów chemicznych, które rozpuszczają nagromadzoną sadzę i popiół. Środki te są wprowadzane do filtra, a następnie całość jest płukana wodą pod ciśnieniem. Metoda ta jest skuteczna i pozwala na szybkie przywrócenie sprawności filtra.
Odbywa się w specjalistycznych warsztatach przy użyciu maszyny do czyszczenia DPF. Filtr jest demontowany z pojazdu, a następnie poddawany procesowi oczyszczania za pomocą strumienia powietrza i wody pod wysokim ciśnieniem. W niektórych przypadkach stosuje się również urządzenia wykorzystujące ultradźwięki.
Filtr może być również poddawany procesowi termicznemu, w którym jest wypalany w specjalnym piecu, co powoduje spalenie sadzy i popiołu. Jest to metoda skuteczna, szczególnie w przypadku bardzo mocno zatkanych filtrów.
Filtry, które są zapchane, ograniczają przepływ spalin, co obniża moc silnika i sprawia, że działa on mniej efektywnie.
W takich sytuacjach warto jak najszybciej udać się do specjalisty, aby uniknąć poważniejszych problemów.